DSpace About DSpace Software
 

DSpace - репозиторий ХГУ НУА >
Научные статьи >
Статьи >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.nua.kharkov.ua:8080/jspui/handle/123456789/963

Название: Analysis of advertisement gender images in social-iconographic context
Авторы: Батаева, Екатерина Викторовна
Ключевые слова: реклама
иконографический контент-анализ
визуальность
гендер
advertising
iconographic content-analysis
visuality
gender
Issue Date: 2015
Библиографическое описание: Bataeva K. Analysis of advertisement gender images in social-iconographic context / K.V. Bataeva // Акт. проблеми філософії та соціології : наук.-практ. журн. – Одеса, 2015. – Вип. 5. – С. 15 – 21. – Англ. – Библиография : с. 20 – 21.
Краткий осмотр (реферат): украинской ТВ-рекламы. Выявлено, что наиболее популярными гендер-имиджами, которые используются в рекламе, являются образы «женская модель», «мужская модель», «феминистка», «заботливая мать» и «домохозяйка», тогда как наименее востребованными являются образы «мужчина-профессионал», «андрогин» и “рassive man”. Показано, что чаще всего в рекламе используются стереотипные образы, которые составляют примерно 5/6 всего объема гендерно ориентированных рекламных клипов, тогда как не-стереотипные образы – примерно 1/6 этого объема. Женские образы составляют 2/3 объема гендерно ориентированных рекламных клипов, в то время как мужские – около 1/3 этого объема.The paper presents the results of iconographic content analysis of gender images for Ukrainian TV advertising. Iconographic methodology of codification of gender images used in advertising is employed and the structural interpretation of the study results is given. It is shown that the most popular gender images in advertising field are the “Feminine Model”, “Masculine model”, “Feminist”, “Caring mother”, and the image “Housewife”. Less popular are the images “Man Professional”, “Androgyne”, “Passive Man”. It is concluded that the mostly used models in the advertisement field of Ukrainian TV are the stereotype images (the “Feminine Model”, the “Masculine Model”, “Housewife”, “Сaring mother”) that, in aggregate, occupy about 5/6 of the total amount of gender-related advertisements. The non-stereotype images such as “Androgyne”, “Feminist”, and “Passive man” totally constitute about 1/6 from this amount, respectively. It is observed that female images are presented considerably more (2/3 with respect to the total amount of gender-related advertising) than male (respectively, about 1/3).
URI: http://dspace.nua.kharkov.ua:8080/jspui/handle/123456789/963
Appears in Collections:Статьи

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gender images.pdf82,1 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback